Salmalaks i Lønnesyrup, med Spinatpasta og syrlig Blomkålpuré

6. november 2011

Fisk og Skalldyr, Pasta

Dette er en litt annerledes rett inspirert av spinatpasta jeg kjøpte på en liten butikk i molde som heter Den Gode Smak. Pastaen er grønn og er tilsatt spinat, og slik pasta får du kjøpt i mange spesialforretninger i mange former. Jeg synes laks passer godt til pasta og at blomkålpuré passer godt til laks, og slik oppstod denne kombinasjonen. For å få et søtt og et syrlig innslag marinerte jeg laksen i lønnesirup og det tilsatte limesaft i blomkålpureén. Dette sammen med en nøttesmak fra de ristede mandlene ble et kjempegodt og lettlaget laksemåltid som absolutt har gourmetfaktor.

Til to store og en liten trenger du:

  • 300 g salmalaks
  • 3 ss lønnesirup
  • 250 g tørr spinatpasta
  • 1 neve hakket frisk spinat
  • 1 ss olivenolje
  • 1 ts salt
  • 2 never pinjekjærner
  • limeskiver til pynt

Blomkålpuré:

  • 500 g blomkål (ca. ett blomkålhode)
  • 3 ss melk
  • 6 ss matfløte
  • limesaft fra 1/2 lime
  • 1 ts sukker
  • salt og pepper

Smør lønnesirup utover laksefileten på begge sider og la det trekke i 20 minutter. Vask og kutt blomkålhodet i små biter og kok det til det er mørt. Hell av vannet i ett dørslag og legg blomkålen i en mikser sammen med matfløte, melk, sukker og limesaft. Miks til en jevn puré. Smak til med salt og pepper.

Rist pinjekjærner i en tørr panne til de har fått en gyllen farge.

Kok pastaen etter anvisning på pakken i olje og lettsaltet vann. Hell av vannet i ett dørslag og hell litt olivenolje over og rør inn. Bland inn friske kuttede spinatblader. Stek laksen på middels varme i 2-3 minutter på begge sider.

Server sirupmarinert laks sammen med spinatpasta og blomkålpuré. Dryss pinjekjærner på toppen og pynt med limeskiver.

Vel Bekomme!

, , , , ,

2 kommentarer den “Salmalaks i Lønnesyrup, med Spinatpasta og syrlig Blomkålpuré”

  1. Odd Walter Bakksjø Says:

    Hørtes veldig godt ut! Men jeg tror 300 gram er aaaaalt for lite for tre personer. Mine jenter på 7 og 9 og jeg må ha 5-6 sånne frosne filetbiter når vi har stekt laks – som vi har relativt ofte. Skal prøve ut oppskrifta som en variasjon lell. Men 300 gram fisk er vel det jeg spiser alene…

    Svar

    • mariannmat Says:

      Hei Odd:) Så bra du likte oppskriften min. Hvor mye man spiser er selvfølgelig forskjellig og jeg baserer mengden på det som er vanlig mengde fisk/kjøtt per person. Når jeg skriver «to store og en liten» er oppskriften tilpasset min familie hvor minstejenta er 2,5 år, derfor ble det beregnet 50 g på henne her og 125 g på hver av oss, men jeg er forsåvidt enig i at man godt kan øke fiskemengden. Og hvis du spiser 300 g fisk alene spiser du nok mer fisk enn hva som er gjennomsnittlig så det kan jeg jo ikke ta utgangspunkt i:) Men takk for tilbakemeldingen i alle fall, så håper jeg du og jentene dine liker smakene i denne oppskriften. Hilsen Mariann.

      Svar

Legg igjen en kommentar

