Jordbærmaraton 2011 – sylting, kake, pai, is, smoothie, muffins og milkshake

Etter en tur hjem til Holmem i juli kom jeg tilbake til Oslo med knippa full av jordbær. Da var det bare å sette i gang å lage alt det gode man kunne tenke seg av disse hærlighetene. Sylting var første delmål i maratonløpet og mesteparten av bærene gikk med til dette. Men siden jeg hadde lovet min kjære samboer mange jordbæroverraskelser til senere på dagen måtte jegjo holde det jeg lovet og holdt av et par kurver som både fantasien og smaksløkene kunne glede seg over etter syltingen.

1. Jordbærsyltetøy:

Syltetøy av jordbær er nok like vanlig i norske kjøleskap som brunosten, og det er jo ikke så rart siden det er enkelt å få tak i om sommeren og siden det smaker så fantastisk godt. Hvordan man sylter jordbær kan du lese her.

2. Jordbærkake:

Har man lovet jordbæroverraskelse må man gjøre det skikkelig. denne kaken ble servert sammen med jordbæris som er avbildet lenger ned på siden. Kaken er basert på enkel sukkerkakedeig og smaker godt både alene og sammen med is. Oppskriften på denne finner du her.

3. Jordbæris

Når man skal lage så mye godt av jordbær på samme dag erdet greit at noe kan spares i fryseren til senere. Denne ble servert samme dag sammen med jordbærkaken, men mye ble igjen som kan nytes senere i sommer. Oppskriften på jordbæris finner du her.

4. Jordbærsmuldrepai:

Kjapt og enkelt og kjempegodt. Lag den i så store porsjoner du vil. Jeg lagde denne i en liten ildfast form på bare 10 cm siden det skulle være til en liten smakebit sammen med alt det andre, men du kan fint lage den i en stor form. Smuldre sammen like deler hvetemel, kalt smør, og sukker. Legg jordbær i paibunnen og strø smulene over. Stek i ovnen på 200 °C til smulene er gylne.

5. Jordbærmilkshake:

Jorbærmilkshake med vaniljeis er kanskje ikke den sunneste «smoothiesen» man kan lage, men det gjør ikke noe når den smaker så godt. Bland 50g jordbær, med 100 g vaniljeis og reguler til ønsket konsistens med melk. Kjør i en blender og nyt sommeren!

6. Jordbærsmoothies:

Her er en sunnere variant av en jordbærdrikk og den er super å ha i kjøleskapet nå om sommeren. Ikke la den stå mer enn et par dager etter at du har laget den. Oppskriften på denne finner du her. Ta med deg på jobb eller skole, send med barna eller nyt på verandaen!

7. Jordbærmuffins:

Muffins med jordbær smaker kjempegodt og lages enkelt ved å røre 50g smør og 1 dl sukker lyst og lett. Tilsett 1 egg og rør godt. Rør inn 3/4 dl kefir og sikt inn 2 dl hvetemel og 1 ts bakepulver. Rør inn friske jordbær og fyll muffinsformer 3/4 fulle. Stek midt i ovnen på 175 °C i 15 min. Avkjøl på rist og nyt sammen alene eller sammen med is.

Så var jordbærmaraton 2011 over for denne gang, Puh! Men det betyr selvfølgelig ikke at jeg er ferdig med disse hærlighetene for i sommer, de kommer nok til å bli servert både som dessert og til andre godsaker utover de neste ukene.

God jordbærsommer!

Advertisements
, , , , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: